Dhaka - Eid Mubarak

De aankomst in Dhaka was een flinke shock voor mij, van een bescheiden Nederlandse stad naar een grote hectische miljoenenstad in een ontwikkelingsland is geen kleine stap. Direct na aankomst werden de grote verschillen tussen rijk en arm direct pijnlijk duidelijk. Voordat ik de kans had om de auto in te duiken werd ik direct belaagd door meerdere bedelaars en onderweg naar het appartement leefden er mensen in hutjes van zeil en ander willekeurig afval/materiaal.

Omdat het offerfeest (Eid) de afgelopen dagen plaats vond waren zijn alle kantoren tot en met vandaag gesloten; ik hoef dus pas morgen te beginnen met werken. Het offerfeest is voor de moslims een groot feest dat vergelijkbaar is met Kerstmis voor ons. Ik heb dus de afgelopen dagen volop de tijd gehad om wat van de stad te zien en een beetje te relaxen. Hoewel ik hier van de ene verbazing in de andere gevallen ben, heb ik geen enkele vervelende ervaring gehad. Integendeel, de mensen zijn hier ontzettend vriendelijk!

Tijdens het offerfeest slachten de families die het kunnen betalen een dier ter nagedachtenis aan de profeet Ibrahim, die bereid was zijn zoon te offeren in opdracht van God. De mensen kopen dan een een koe op een hectische markt die de laatste dagen 24 uur per dag geopend is Tijdens dit feest worden er in Dhaka alleen al 3 miljoen koeien geofferd. De prijs die voor de koe betaald word is een maat voor je status in de maatschappij. Een van de gasten van Aiesec heeft me wel tot drie keer toe vol trots verteld dat de koe van zijn vader 135.000 Tk (+/- 1500 euro) gekost heeft. Hoewel er voornamelijk koeien geofferd worden (+/- 3 miljoen in Dhaka) worden er allerlei soorten beesten geslacht tot giraffes aan toe!!

Terwijl ik wist wat me te wachtten stond, de lokale Bangladeshis hadden me al nadrukkelijk gewaarschuwd om niet voor het middaguur naar buiten te gaan, kon ik, eigenwijs als ik ben, de verleiding natuurlijk niet weerstaan om toch naar buiten te gaan voor een goede cursus hoe-slacht-ik-een-koe-voor-dummies. Eenmaal buiten leek er niet veel aan de hand, in mijn straat stond een tiental koeien en wat geiten argeloos voor zich uit te staren. Maar toen er een groep slagers verkleed als Osama Bin Laden met een groot mes in de hand de moskee uitkwamen kon het feest beginnen. De families verzamelden zich rond hun koe en de koeien werden vastgebonden en op de grond gelegd. Wanneer de slager zich bij de koe meldde werd de koe onder het uitspreken van een Islamitisch gebed bruut onthoofd. Binnen luttele minuten was de straat veranderd in een waar slagveld waar het bloed met liters tegelijk over de straat stroomde.

Is het Osama? Ownee het is de slager

Wink

Het slagveld bij mij in de straat

Een gedeelte vlees van de geslachte koeien werd daarna nog dezelfde middag verveeld onder de armen. Bij dit verdelen van het vlees geldt het recht van de sterkste; van een systeem of een rij hebben ze hier nog nooit gehoord. De mensen vielen letterlijk over elkaar heen om een stuk vlees te bemachtigen (zie de video). Die avond heb ik bij Fawaz (iemand die ik ontmoet heb ik een café) gegeten. Dit was werkelijk heerlijk, eten zoals eten bedoeld is! De mensen zijn hier echt extreem gastvrij en vriendelijk, ik zie het in Nederland niet snel gebeuren dat je als wildvreemde wordt uitgenodigd voor het kerstdiner.

Natuurlijk moesten we even even op de foto na het etentje bij een lokale familie, gastvrijheid op en top!

Naast het offerfeest heb ik heb in de afgelopen dagen al zo veel leuke en bizarre dingen meegemaakt dat ik er nog wel uren over kan doorschrijven. Dus de volgende keer meer over wiet rokende professors, nieuwsgierige Bangladeshis, mannetjes voor alles, zelfmoord buschauffeurs, tafelmanieren, old Dhaka en wie weet wat. Allemaal ontzettend bedankt voor jullie leuke reacties; ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat!

Tot snel!

Rob

PS: sorry voor het volspammen van jullie mailbox, ik ben duidelijk nog niet zo handig met het systeem....

PS: in het fotoboek heb wat meer foto's en video's geupload.

PS: Mijn nummer hier is +8801823293364. Je kan me hierop altijd bellen/sms' en. Zie voor meer info www.televergelijk.nl (bellen vanaf 3ct/min).

Reacties

Reacties

Dagmar

Hey Rob,

mooi verhaal meteen al. Je hebt iemand ontmoet in een Cafe in Bangladesh? Dat is nieuw voor mij, in "mijn tijd" waren de cafe's schaars of eigenlijk niet aanwezig. Wel handig hoor! Gastvrij zijn ze zeker. Ik ben benieuwd naar je andere ervaringen! Veel plezier!!!

Ivo

Vette shit Robbie!
Zag je foto's en filmpje al meteen en moet onwijs indrukweekend zijn om temidden van zo'n traditioneel gebeuren aanwezig te zijn!
Ik volg je op de voet en ben benieuwd naar je ervaringen op je werk straks!

Grtz,

Ivo

Jolanda

Indrukwekkend Rob!

Mooi om te lezen hoe het er daar aan toe gaat en vooral leuk met de illustraties erbij. Geniet van die heel andere cultuur de komende tijd.

p.s. ik ben inmiddels geslaagd voor de pabo met een ...... zeer goed!!!!

X Jolanda

Benny

Bizar... Echt een wereld van verschil vergeleken met NL idd... Kan mij voorstellen dat het even acclimatiseren is, vooral na zo een slachtfeest, is wel even wat anders dan oliebollen ;)

Jaap

Heey lekkertje!

Mooi om te horen dat alles goed gaat. Zoals anderen ook al zeggen, al indrukwekkende verhalen! Hoop dat de koeien lekker gesmaakt hebben! Hier niet veel nieuws... nog niet weer een ontbijtje klaargemaakt..;-)
Wie weet heeft jaap weer geluk vanavond...
Fijne tijd daar en succes met je werk straks!
x-je Tjeerd

Fox & BaasDaas

Je hebt wel het juiste stuk van die koe meegenomen? Die biefstukken zitten achterin, onder ruggegraat. Mooi verhaal, bizar ook. Straat weer schoongeregend? hier alles top, je kent ons. We zijn tegenwoordig snorkelexperts, en weten de haaien te vinden ;-)
We bellen binnenkort!

Kusjes

Floor

Hey Rob! Je hebt dus echt wel een toptijd uitgekozen om daar aan te komen! Supercool om zoiets mee te maken; cultuurshock ten voete uit!

Geniet ervan en niet te hard werken he? ;)

xxx
Floor

Nesrine

Hey Po***, I finally checked the e-mails again and am so glad you have this site…perfect for any stalker ;) Happy to see that you are doing fine. You were pretty lucky to be there during Eid and experience the festivities (well except the fact that you had to deal with the exposure of so much blood :p).
Great pictures!!!

Kisses&Hugs, Nes

Sophie

Hey Rob!

Leuk om je verhalen te lezen! Je maakt gelijk veel mee zo te lezen, leuk zeg!
Ik wens je nog heel veel plezier daar:)

Enjoy it,

X-Sophie

Els

Haha, je viel dus direct met je neus in de boter ;-) Bizar he, dat alles in het teken staat van 't offerfeest? Stel je nu toch eens voor dat er in Utrecht overal koeien, geiten en schapen aan paaltjes voor de huizen staan, wachtend om geslacht worden... Ach ja, wij vervoeren ze op elkaar gestouwd in vrachtwagens naar het slachthuis... Nog geen aspiraties om vegetarier te worden? ;-)

Yoni

Robo, mooi verhaal.
Je verzuimt echter de stellen wat jij - als welvarende Europeaan - hebt uitgegeven voor:
A - de aankoop van een topkoe,
B - als toerist mogen inhakken op een koe in een OBL-oufit.

En waar blijven trouwens je arbeidersverhalen van in het naaiatelier?

Het ga je goed bobo,
Y

Wouter

Robje: Goed werk, wacht op het volgende verhaal.

Ter aanvulling van Yoni's reactie:
Hoe vaak heb je de pleisters al uit je verbanddoos moeten halen?

suzanne Zwetsloot

Ik kwam toevallig via google op je reisverslag! Mooi verhaal!
Thanks! Nog steeds in Azie?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!