Chittagong Hill Tracts - Wow

Assalam walaikum!

Ik blijf me verbazen: van prachtige ongerepte heuvels tot vervuilde steden en dichtbevolkte agrarische gebieden zo vlak als een biljartlaken, van extreme rijkdom tot extreme armoede. Bangladesh is echt een land van uitersten waarover ik me kan blijven verbazen.

Chittagong Hill Tracts

Een paar dagen voor kerst stelde Sakin (iemand van Aiesec) ineens voor om de kerst door te brengen op de rubberplantage van zijn vader in de Chittagong Hill Tracts. De Chittagong hill tracts is echt een prachtig gebied met nog ongerepte stukken jungle, boeddhischtische stammen en heuvelachtig landschap. Er was alleen een kleine maar, er worden af wat gevochten tussen het leger en diverse lokale stammen. Daarnaast zijn ontvoeringen voor losgeld er ook niet ongewoon. Maar om mij gerust te stellen voegde Sakin, voorzien van een onschuldige blik, hieraan toe dat we op de plantage van zijn vader veilig zouden zijn en dat het geweld en de ontvoeringen de afgelopen jaren afgenomen zou zijn. Na het inwinnen van informatie bij diverse locals heb ik dezelfde dag nog besloten om te gaan.

Dus zo gezegd zo gedaan... Rob ging op avontuur naar een afgelegen plek in de Hill Tracts. Er was alleen weer een kleine maar, officieel heb je om het gebied binnen te gaan een permit van de lokale overheid nodig maar wij waren te laat om deze nog aan te vragen (iedereen is hier altijd te laat). Maar wederom wist Sakin me te overtuigen dat een permit niet nodig was, hij wist nog wel een weggetje waar geen checkpoint van het leger zou zijn. Naja, het was in ieder geval het proberen waard. Op kerstavond was het dan zo ver, na een twee lange busritten waarvan mijn haren nog vele uren overeind gestaan hebben kwamen we (=Zeb, Sakin, Sakin's moeder + broer en ik) aan in een klein dorpje aan de rand van de Hill Tracts. Vanaf hier was het nog anderhalf uur rijden in een Jeep waarvan ik het gevoel had dat deze ieder moment uit elkaar kon vallen. En inderdaad, Sakin had gelijk: er was inderdaad geen checkpoint en we konden zo doorhobbelen naar de plantage.

Eenmaal aangekomen bleek het een waar paradijs! De omgeving was ronduit prachtig, het huisje (of beter gezegd hut) basic maar erg idyllisch. Afgezien van eten, een beetje wandelen, sterren kijken en nog veeeeeul meer eten hebben we hier niet veel gedaan. Heerlijk om zo tot rust te komen. De plek was zo afgelegen dat we geen elektriciteit en stromend water hadden en er was geen enkele arbeider die ooit een westerling gezien had. De kinderen waren in eerste instantie zelfs bang voor ons! Na drie dagen relaxen zijn we via het strand weer terug gegaan naar Dhaka.

Een stukje jungle

Met de buddy's op de foto (Let op de jeep, daar kunnen Daas en Fox een puntje aan zuigen)

Ochtendmist in de heuvels

Verkiezingen

Zoals jullie misschien wel gehoord hebben zijn er gister voor het eerst in zeven jaar parlementsverkiezingen gehouden in Bangladesh. Gelukkig zijn de verkiezingen vreedzaam verlopen en ook op dit moment zijn er nog geen gewelddadige protesten.
De manier waarop er hier campagne gevoerd wordt is erg fascinerend. Omdat een groot gedeelte van de bevolking niet kan lezen of schrijven heeft iedere kandidaat een symbool waaraan hij/zij herkend kan worden. Zo heeft een kandidaat bijvoorbeeld een ananas als symbool. Nadat de noodtoestand was opgeheven (deze was ingesteld na ernstige onlusten twee jaar geleden) gingen er ineens groepen mensen in een jubelstemming de straat op om hun kandidaat te steunen. Het begon met kleine groepen van enkele tientallen mensen maar op de laatste dag bestonden de groepen uit honderden, zo niet duizenden uitzinnige Bangladeshi's. Deze mensen gingen al dansen over de straat terwijl ze het luidkeels het symbool van hun kandidaat scanderen. Stel je voor; dat er grote groepen Nederlanders op uren lang op straat „ ANANAS, ANANAS, ANANAS' roepen om Balkenende te steunen. Bizar!

Verkiezingsposter van Mister ANANAS

Het moge duidelijk zijn; ik vermaakt me hier prima. Ik hoop dat het bij jullie allemaal goed gaat, ik wens jullie in ieder geval alvast een gelukkig en halal 2009! Oud & nieuw gaat hier in ieder geval uitbundig gevierd worden op ons dakterras.

Allaah Hafez!

PS: Het lijkt er op dat alleen smsjes verstuurd met een KPN-telefoon aankomen bij mij. Dus als je geen sms terug gekregen hebt is dit waarschijnlijk omdat ik je berichtje niet ontvangen heb.

Reacties

Reacties

Jurre (en baasdaas maar die ligt al op een oor...)

Prachtig verhaal! Wij zuigen wel een puntje aan onze eigen jeep ja. Krijgen we tenminste geen roest binnen ;) Koning Rob, echt supervet. Geniet ervan

Jannes

Heb zojuist mijn sleuteltjes gekregen van mn nieuwe onderdak, yihaa!

Jij ook beste wensen!!!
Ciao!!

Ivo (de aftellende Canadees)

Yo, mooie verhalen weer Rob! Heel avontuur zo diep de jungle van Bangladesh in!! Gelukkig nieuwjaar, wij zien elkaar niet snel maar we bellen, mailen, facebooken en digitaliseren onze communicatie wel voort!
Groeten en geniet ervan!

Ruben

Topverhaal, kreeg alleen geen update mail meer! Per ongeluk hier beland ;).. Rob de avonturier, prachtig! Alvast goed nieuwjaar!

Irma

Indrukwekkende avonturen Rob! Gaaf om te lezen... Heel veel geluk alvast voor 2009!

Boudewijn

Dat zijn nog 's avonturen! Wat een prachtige plaatjes in de jungle. Geniet er maar van kerel!

Yoni

Mooi verhaal, leuk om te horen dat het goed met je gaat. Maar die schaduwrapportage van nevenwerkzaamheden waar Ruben op doelt heb ik nimmer ontvangen? geen gestap of ander hevig vermaak meegepakt? enkel rust?

Veel plezier nog tijdens je bedevaart
Y

Reinier

He kerel, leuk verhaal weer! Voor jou nog een paar uurtjes tot oud en nieuw, dus maak er een mooi feestje van daar!

Floor

Hee Rob, gelukkig nieuwjaar! Mooi verhaal weer, maar de kou van Nederlands is ook fijn hoor (ahum). Net voor het eerst sinds 10 jaar weer op schaatsen gestaan... doodeng. Maar ik zal ze eens slijpen dat kan wel werken... ;)

Annick

Heej Rob! Wat geniaal is het weer! Het klinkt echt prachtig...weet dat ik wat laat ben met reageren, maar had wat achterstallig leeswerk....vind het in ieder geval prachtig wat je mee maakt!
Heel veel plezier!
Heb je de inauguratie van Obama nog kunnen zien? Was mooi man...ZOVEEL mensen...wow!
x Annick

Nathiiii

hey Robbie,

hoop dat het nog steeds met jou goed gaat en you are taking good care of yourself :-)

Leuk al je meegemaakte verhalen, verder zo :-)
liefs
nathiiii uit Grun

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!